Saker vi kan förändra.

Min tankeverksamhet har varit igång igen, haha. Jag gick en spontan promenad med en vän igårkväll och vi funderade och pratade en hel del. Jag sade att jag har "delade delar" av min kropp som vill olika saker. En del kan säga att det skulle vara väldigt roligt att få ett barn nu, för att kolla om man klarar av det. En annan del skulle inte vilja ha något barn för att jag vet att jag inte skulle klara av det. En tredje del säger att det skulle vara skönt att trycka på alla delete-knappar som inte finns och man skulle börja helt om. Bort med alla minnen så man inte skulle behöva sakna människor, eller redan att radera alla vänskaper som man har dinglandes i luften för att ingen gör något. Flytta härifrån helt och vara okänd i en ny stad. En fjärde del i min kropp säger att jag är en idiot som skriver dethär på bloggen, men det är så här jag tänker och det är det min blogg går ut på -mina tankar.
 
Jag skulle ju i princip kunna göra allt det jag nämnde ovanför men jag gör inte det. Jag bara sitter och tänker istället. Det har både nack- och fördelar.
 
Men vi människor kan förändra ganska mycket, små saker som hårfärg och frisyr, och stora förändringar som att flytta hemifrån, skönhetsoperationer, byta kön eller namn hur som helst. Något vi aldrig kan ändra på är vår födelsetid. Det är något vi har fått och som man inte kan ändra på. Omöjligt. Min mamma har på skämt sagt till mig "du föddes 9 år för sent", jag har tolkat det som jag själv vill och det kan ni också göra. Hur skulle mitt liv sett ut om jag skulle ha fötts något år tidigare? Det är såna tankar som hör till det förbjudna. Man skall inte tänka på det. Det är allt för stora frågor och man irrar omkring utan att komma någon vart. Jag har haft flera såna "moments" som skulle ha kunna ändrat mitt liv och hurdan jag är totalt. Psykologer som jag gått hos har sagt att jag mår mycket bättre av att inte tänka "tänk om", men jag tycker att det är ganska skönt att sitta ner och tänka, på riktigt. Tänka på hur det skulle ha kunnat vara och hur tacksam jag egentligen är för att det slutligen inte gick så.
 
Varför är jag den jag är idag? Varför gör jag vissa val på olika baser och varifrån har jag fått dem? Varför bryr jag mig mer om saker som jag inte har någon nytta av och struntar i det som jag kanske skulle behöva?
 
För att jag är en människa, "human-being", och blivit formad av omgivningen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin
RSS 2.0