Tyst

Här är det ju inte direkt någon som ropar hej till resten av världen..... Jag kan inte minnas när jag senast skulle ha haft på min egen dator (på jobbet sitter jag ju framför en hela tiden). Vad ska jag säga? Jag har så mycket tankar i huvudet som jag alltid tänker på när jag är allt för långt ifrån bloggen. Ibland är det nog riktigt bra, annars skulle det kunna komma riktigt råa inlägg som jag sedan ångrar att jag skrev.

Sommarlovet består ännu för min del av ungefär 3 veckor varav en vecka i sverige, en vecka på jobb och sedan skall jag njuta av den andra hela veckan sommarlov som är kryddat med tandläkarbesök, mys. Jag shoppade även från h&m's hemsida idag och blev än en gång påmind över att jag verkligen är i stort behov av att sälja mina gamla kläder som blivit för stora för att ha tillräckligt med pengar för att köpa nya. Suck. Min lön kom in på konto igår eller idag så just nu är ju läget under kontroll, men varför är det så att när man har pengar och borde (måste) spara så slänger man pengar hit och dit och när man knappt har 50cent suckar man över att man måste spara mycket i framtiden? Varför fungerar vår tanke-verksamhet så?

4 dagar.

4 Dagar sen senaste inlägget. Har det hänt något? Nej, jag har bara tagit det lugnt. Jag har varit lat och låtit min dator sova medan jag använt min tab till det jag behöver. Just nu sitter jag på jobbet och har det vääääääldigt tråkigt. Alla kunder tycks hellre ligga på stranden, kan inte säga att jag inte förstår dem.
Jag slutar jobbet idag 12, går till butiken, åker tåg till karis, åker vidare med ett tåg till Helsingfors och väntar där några timmar före vi skall samlas (hej jag är en fattig studerande och hittade ett alternativ med tåg som är under 7€, vinnarkänsla!!! Dock måste jag vänta 3h tills vi samlas men vad gör man......). Har planerat att shoppa lite under tiden om jag inte dör av min tunga väska som väger 5 kg (hej ironi och ja, jag vägde min väska här på jobbet, förstår ni hur dött det är här, haha?!) och sedan skall jag njuta av Sommardagar som jag aldrig varit på förut så det skall bli intressant. Jag är i Helsingfors hela helgen och på söndag blir det Borgbacken med Sara och eftersom vi båda är snåla studeranden har vi kollat upp tågen på förväg så vi får ett billigt alternativ. Bra så!

Jag, jag och jag

Klockan slår snart 11. Jag har ätit min frukost och tänkt på mig själv. På 187 dagar har jag gått ner 21 kg. Det känns förbaskat bra, och jag är en annan person, helt klart! Jag har inte stannat upp såhär och funderat tidigare och jag kan säga att jag nu under den senaste veckan börjat på riktigt acceptera hur jag verkligen ser ut. Jag har sagt att jag har accepterat mitt utseende förut men det här går inte att jämföra med det. Självklart har jag mina brister men jag har faktiskt kämpat ända hit. Jag kan faktiskt idag säga att jag nu ser skillnad på tidigare och nu. Jag tyckte tidigare att jag såg okej ut, men nu förstår jag inte hur jag kunde ljuga mig själv rakt i ansiktet, NU ser jag bra ut, inte DÅ. Jag har alltid haft svårt att ta emot komplimanger men nu känns det annorlunda, jag verkligen UPPSKATTAR det som andra säger till mig och tar det åt mig. Jag skall inte tveka mera, för jag blir glad när människor säger att jag har ändrats, att det syns på mig. Jag kan ha sämre dagar, förståss men jag rycker upp mig själv igen och kämpar vidare. Dethär är inget man får, det är något man kämpar för. Fortfarande fortsätter jag kämpa men nu med en annan inställning. Nu är det inte "skärp dig Danni, du vet hur misslyckad du känner dig efteråt!!" nu är det "Du gör det som känns bäst och du gör det för din egen skull."
Jag skämtar inte när jag säger "kan jag, kan du!!". Jag trodde inte det skulle gå. Efter alla tårar jag fällt (och döljt) när jag skulle på hälsokontroll, tipsen av skolsystern att jag skulle äta mindre fett-%-iga produkter, alla mina raseriutbrott då jag inte fått snygga kläder på som jag så gärna skulle ha köpt. Jag var verkligen nere, fast det kanske inte syntes utåt.
 
Nä, nu är det en ny Daniela. En mera tacksam. Om ni saknar gamla Daniela så har jag tyvärr redan haft en begravning för hennes skull, så ni får gå till gravgården och tända ett ljus för henne om ni känner för det (;
2 stycken från Estland för ungefär en månad sedan, typ de nyaste bilderna jag har på mig själv........
 
 

I tankarna inför nästa sommar.

Nästa sommar, varför tänker jag på det redan nu? Det kan ju vara bra att ha någon "grund" att kolla tillbaka på ifall jag glömmer något nästa år. Jag kommer att vara på lärkkulla till den 16 maj, får sommarlov före andra och jag är 18. Det låter sedan helt sjukt, jag, 18??? Var for det fel nu? Sedan är jag vuxen enligt de flesta papper, får inte åka mycke billigare tåg som junior utan i värsta fall måste jag betala grymma priser för ett varv in till Helsingfors. Körkort då? Det har varit ganska mycket på tapeten de senaste månaderna. Ärligt talat har jag ingen brådska med det och vet än så länge inte varför jag överhuvudtaget ska ta det heller. Nästa år har jag allt på gå-avstånd och jag kommer använda så gott som alla mina pengar och lite till för undervisningen,internatet och maten. Dit far mina pengar, det kostar ungefär lika mycket som körkortet (kanske ännu lite mer dessutom) så jag måste ju vinna på lotto om jag vill ha båda samtidigt. Å andra sidan skulle det bara vara jobbigt att gå i bilskola samtidigt för jag vill ha så mycket ut av lärkkulla som möjligt på ett år och inte passa tider för körlektioner. Ett alternativ skulle ju vara att jag skulle gå i bilskola i karis men nej tack. Jag klarar mig.

Nu for jag in på ett såkallat sidospår som man får minus för i uppsatser i gymnasiet, men vem bryr sig? Aaanyway, nästa sommar. Jag får somsagt sommarlov mycket tidigare än alla andra, jag har planer på att fara minst en vecka till Österbotten eftersom det inte blivit av under denna sommar. Tyskland skulle jag också vilja fara till, för att hälsa på Jessica och se hur hon bor. Där har jag redan planera 2-3veckor av sommaren..... Sedan borde jag väl jobba också (för att kaaaanske sedan ta körkortet och ha råd att betala det, om jag inte vinner på lotto, vill säga....)
Pengar växer inte på träd hemma hos mig men vi överlever riktigt bra i allafall. Dethär blev ett annorlunda inlägg och en bit av min tankeverksamhet.

friday, Im in love.

Idag är det fredag, jag är ensam hemma med syster, hundonen och en vattenmelon. Ikväll ska vi kolla på film och mumsa i oss vattenmelon och kanske lite banan. Helgen är hoppeligen utan planer, så skönt! Har planer sågottsom alla helger efter denna, det blir läger, borgbacken, konfirmationer, resa till sverige och en vecka på jobb innan jag tar sommarlov en vecka påriktigt och får småle när alla andra är inne på sin andra vecka i gymnasiet. Livet ler folket! Sen börjar jag i lärkkulla och hoppas på ett av de bästa skolåren i mitt liv framöver.

Ärligt.

Hemma. I mitt rum. Jag dammsög under min säng för någon timme sedan och det behövdes ju verkligen. Jag förstår inte varifrån alla dammtussar kommer, fast om jag visste det skulle jag nog bli uteliggare.. Mitt rum är långt ifrån redigt men alltid då jag bestämmer mig för att städa slutar det med att efter högst 15 minuter sitter jag ner och bara stirrar på en massa skräp som nyss har fallit ner från himlen ungefär.
 
Jag längtar till fredag. Blev lite bitter idag på jobbet precis innan jag skulle stänga. Har jag riktigt otur kommer jag att få skällor imorgon också ifall jag har gjort bort mig helt. Suck. Senast igår sade jag att jag trivs på mitt jobb (vilket jag gör) men dedär negativa stunderna borde inte få existera. Särskilt inte då människor tycker att man skall bädda åt dem och helst stoppa om dem också och att allt skall ske perfekt.
Untitled
Hälsningar, roboten
 

Jag vill att du ska känna, jag vill att du ska höra.

Jag finner inga ord. Så vacker låt, verkligen.
 
Just nu är jag i en tankecirkel. Jag tänker på något och allt går bara runt. Jag vet inte riktigt var jag står och vad jag ska ge för svar på frågor jag får. Utåt är jag hur pigg och glad som helst men inom mig finns det något som vill säga något, ropa hallå, men ändå klarar jag mig bra. Jag ler på jobbet och är trevlig mot alla kunder, en getaway från mitt privatliv, precis som det ska vara. Jag vet inte var mina riktiga vänner är som borde finnas någonstans. Jag har träffat en eller två av mina vänner nu under sommarlovet, som har varit planerade "träffar". De andra är någon annanstans och har det bra, antar jag. Dock skulle jag vilja höra något av dem, men orkar inte ta eget initiativ så jag är precis likadan "skitstövel" själv.......... Skolan börjar för mina flesta vänner om 4 veckor medan jag själv börjar om 6 veckor. Känns som om jag inte har några planer under de resterande veckorna men visst har jag det.

Från ett annat perspektiv.

Hej världen. Jag är slutkörd, var på min vanliga joggingrunda och det kändes riktigt okej fast jag trodde jag skulle dö hela tiden. Det slutade i alla fall med att jag var 1sekund långsammare än förra veckans onsdag, jag klagar inte! När jag var hemma igen lade jag ner mig i gräset och kollade upp mot himlen och kände hur min puls sakta men säkert återgick till normalt och jag gick in och åt en korv. The End.



Strandhäng.

Vaknade, åt två smörgåsar och drog till stranden med syster. Har blivit någon nyans brunare och hört på barn på stranden. Det är intressant hur olika barn kan vara, vissa vägrar lyda sina föräldrar och går ut på djupare vatten fast de inte kan simma, och andra är fromma som lamm. Föräldrar som simmar med sina barn och föräldrar som man ser att är stressade och inte alls egentligen hinner ligga på stranden och slappna av.
Resten av dagen skall jag bara ta det lugnt och slappa.
Stockholm för ungefär ett år sedan, snart ses vi igen.
 

Fröken förbannad.

Idag var jag verkligen arg på kvällssidan. Flyförbannad. Hade en bra dag på stan med Emma och på kalaset efter att Emma lämnat mig, men sedan skulle jag cykla hem med min systers cykel som är i samma modell som en "jopo" cykel. Sisådär 16km stod på spel och efter kanske 3km började styret krångla. Tro mig, det kom några svordomar då jag hade chansen. Jag visste att om jag inte dör nu på vägen hem så dödar min syster mig när hon kommer hem. Well, jag lever fortfarande! Standard kvällsdopp gjorde vi också när alla var hemma.
Dessutom har jag bränt mig på axlarna idag. Inget märkvärdigt men det ser ju nog lite roligt ut.
 
 

Tänker en tanke.

Igårkväll hade jag väldigt svårt att somna. Jag var vaken till klockan två och somnade slutligen efter att ha haft lite musik i öronen. Ärligt talat vet jag inte vad som höll mig vaken igår. Ena stunden hade jag otroligt varmt och andra ville jag sätta mera kläder på och hämta en fleecefilt. Just nu ligger jag under mitt täcke med yllesockor på. Mitt liv löper på, jag har mitt jobb där jag spenderar väldigt mycket av min vardag, som tur trivs jag där!
Imorgon blir jag övernatt hos min kusin i min hemstad och på lördag ska jag träffa en av mina fina emmor, skall bli skönt att på riktigt träffa någon utanför jobbet som man inte sett på någon månad nu.

Något fick jag nerkladdat i alla fall. Nu hoppas jag att jag somnar fortare än igår.
Dröm sött.

Snurra min jord igen.

Regnet faller ner på plåttaket och marken. Jag sitter i min säng och har fönstret öppet, så jag kan höra regndropparna. Vad skall jag säga? Ingenting, för det behövs inte. Mina fingrar har sitt eget liv på tangentbordet och producerar ord som blir till meningar på skärmen. Florence sjunger på min spotify just nu. Jag är blöt och svettig efter en länk ute i regnet. Jag hade samma låt på repeat under hela sträckan. Varför favoriserar vi vissa saker? Maträtter, låtar, artister och personer. Varför? Det är dagens filosofiska tanke. Det enda jag vet är att det har med psykologi att göra.
 

Saker vi förväntar oss.

Jag hade skrivit ett långt och fint inlägg via min tab (blogg.se appen) som jag började på redan idag morse och fortsatte nu på kvällen. När jag skulle ladda upp det stod det "går inte att ansluta till blogg.se" och all text var borta. Tack sa jag och blev lite bitter. Sen kom jag på att det var just dethär jag menade med det inlägget. Hur vi människor tänker och anpassar oss efter behoven. När inte min blogg.se app fungerade övervägde jag att sätta på min dator för att vara säker på att ge er ett inlägg.
 
Det händer konstant saker omkring oss som vi aldrig tänker på för att det är självklarheter, men vi stannar upp om det sker en förändring och börjar anpassa oss. Bussen som alltid brukar gå har slutat, hur ska jag nu göra? Mjölken i kylskåpet är slut, måste jag ännu till butiken eller klarar jag mig tills imorgon?
Små saker som blir stora. Min mamma har nästan skämt bort mig genom att alltid lägga alla kläder i tvättmaskinen, hon lagar mat så gott som varje dag och har överlag koll på allt och var allt finns. Från och med hösten kommer jag bo på ett internat och kommer möjligtvis hem på helgerna, om ens det. Det kommer bli otroligt kul men spännande på samma gång. Jag måste själv anpassa mig efter det som behövs. Maten får jag ju på skolan men allt annat. Jag måste själv hålla koll på olika tider och helt enkelt ta hand om mig själv, på riktigt.
 
Livet är fullt av valmöjligheter och det ena leder till något större, ibland bättre, ibland sämre. Klockan är mycket och jag besluter mig nu för att stänga av min dator och lägga mig och sova de 9h jag vill ha varje natt. Annars måste jag anpassa mig på något sätt, igen. Tack och god natt.
 
 
 

Fiskarna i havet och känslan av frihet.

 
Men fiskarna i haven
och fåglarna på taken
Människor i husen
tände alla ljus men jag kan inte se för
Jag kan inte flyga
och jag kan inte dyka
Jag kan bara blunda och lägga mig igen
och hoppas att du kommer hem
 
Jag tog ett kvällsdopp för en stund sedan. Jag märkte hurudan otrolig tystnad det är under vattnet särskilt denhär tiden. Jag har alltid tyckt om att dyka och känna hur man är viktlös och kan röra sig hur som helst. De flesta säger att de har bäst självförtroende då de har någon promille i blodet men jag känner mig bäst under vattnet -dykandes. Att utforska och röra sig fram några metrar i stillhet för att sedan komma upp till ytan för att ta lite luft och fortsätta det man nyss gjort. Härligt.
 
*update;
Då jag var till stranden hade vi våra bekanta med. Då det simmade en svan utbrast tre åringen "titta, där kommer en åsna!!". Bojarna som flyter på vattnet som han tycker är ballonger kallar han för kaplonger. Jag gillar den killen!
 

Söndag eftermiddag.

Nu kan jag lugnt säga att det imorgon är måndag, ny vecka, nya tag, en helt ny start. Inte bara angående denhär bloggen utan det finns ännu några guldkanter under den kommande veckan. För det första så borde jag få hem ett par Nike löpskor. För det andra så har jag beställt en "touch-telefon" (ja, ni läste rätt!!!). Jag har gått omkring med en enkel Nokia utan färgskärm och kamera, (med snake) i åtminstone två år nu så det är väl på tiden att möjligtvis uppdateras på den fronten också.
 
Idag är en bra dag. Det känns mycket enklare nu med en helt ny blogg, som om allt gammalt verkligen har släppt mig och mina axlar nu, bara av att jag tog bort den gamla bloggen, tack gode gud.
Nu börjar jag om, helt från ny grund.
 
 

Ny start.

Ett klick, nästan tre år senare, ungefär allt som allt 1450 inlägg som jag först började radera ett efter ett tills jag konstaterade att det går snabbare att ta bort hela bloggen.
Jag skrev som svar på en askfråga att jag lever inte i det förflutna. Tre år tillbaka är mitt förflutna. Jag behöver inte den bloggen mera för jag skulle ändå aldrig orka bläddra igenom hela för att få veta hur jag hade det. Nej.
 

RSS 2.0