Perfect, perfekt, erinomaista.

Då jag kom till hamnen i måndags hade Joel redan förvarna mig att det skulle bli en fin mottagning, och när jag anlände till terminalen stod han där med en ros i handen, hur fint?! Redan då visste jag att det här, det kommer bli perfekt. Sedan dess har jag haft det hur bra som helst och stannat upp flera gånger och bara reflektera över hur fina människor jag omringade mig med denna jul. Vi har skrattat tillsammans så vi nästan gråtit, vi har pratat, vi har spelat spel, vi har sett på filmer, varit ut och promenera och bara tagit vara på tiden. Jag har inte behövt känna samma sak som varje år där hemma, den eviga försiktigheten och rädslan för att göra något fel. Här har jag kunnat slappna av på ett annat sätt, utan att höra något raseri-utbrott för att det finns ett litet dammkorn på fel ställe. Jag trivs hos den här familjen på Åland och skulle inte vilja åka härifrån. Fast det måste vi ju eftersom vi skall fira nyår i Tenala med förra årets studeranden från Lärkkulla + några extra, vilket kommer bli fenomenalt.
 
Jag ville bara säga Tack redan nu, för den perfekta julen och de fina presenterna jag fått av alla hittills♥
Bilder har jag också knäppt aktivt men de får komma i ett annat inlägg, ha det bra och ta vara på varandra!
 
Fast några från instagram kan jag ju bjuda på ,@ddaannii96
 

Om inte nu, när?

Jag sitter äntligen påväg till älskade Åland. Iom att jag vägrar ha en hytt och reser så förmånligt som bara möjligt sitter jag just nu i ett café och det kommer ta ungefär 3½h tills vi kommer i land. Tänkte att nu när jag inte har bättre saker för mig kanske jag ska satsa på ett längre och äckligt personligt inlägg.
 
Förra veckan undrade min lärare varför jag varit så bitter under mer eller mindre hela hösten. Jag sade att om jag själv skulle veta skulle jag berätta. Jag tror jag börjar pussla ihop allt och börjar få en klarare bild. Nu går vi några år tillbaka......
 
 
Som de flesta som känner mig vet, är min pappa död sedan många år tillbaka. Jag har aldrig träffat min biologiska farmor iom familjedrama och jag har trott hela tiden att hon varit död då vi inte har pratat om henne med mamma. För något år sedan, på min födelsedag får jag ett samtal från utrikesministeriet. De ringde för att berätta att min farmor dött två dagar tidigare...... Jaha, okej? Hon har levt x-antal år på teneriffa, samtidigt som hon haft en advokat här i Finland som skött om hennes ärenden. De säger att de skickar testamentet till oss och att vi får se vad som händer. Någon vecka efteråt anländer det hem till oss. Jag har nyss kommit hem från skolan och mamma sitter i soffan och har nyligen läst igenom det. Hon säger "Daniela, din farmor var mentalt sjuk och du skall inte ta åt dig av det som står skrivet". Jag börjar läsa..
Det står "Jag anser att Daniela Laurén inte har någon rätt att ärva någonting av mig, iom. att hon inte hört av sig och att jag aldrig fått träffa mitt barnbarn". Det stod också att hon är så otroligt sårad över att hon inte ens fått veta att hennes son dog för flera år sedan. Men hon visste att jag existerade. Allt pga. hennes advokat som höll koll på exakt allting. Jag blev helt paff efteråt. Jag visste inte hur jag skulle reagera. Jag hade nyligen i samhällslära lärt mig att barn ärver åtminstone hälften av sina föräldrar om inget annat sägs. Jag var hennes enda kvarlevande släkting. Jag lämnades med miljontals frågor. Skulle jag alls få ärva något? Varför hade hon inte hört av sig? Vad händer nu? Skulle jag vetat att hon ens existerade skulle jag självklart hört av mig. "You don't know what you got until you loose it". Det blev i alla fall så att mamma anlitade en billig advokat som inte gjorde någonting i ungefär ett år. Sa sedan att det är ett för svårt ärende för hans del och vi sökte en ny advokat. Egentligen vet jag inte hur många advokater som haft detta i uppdrag men vi har blivit utan resultat i alla fall. Iom. att vi inte visste hur mycket min farmor ens ägde vågade vi inte anställa en dyr advokat. När jag tog upp detta med min moster för något år sedan ville hon hjälpa till. Hon hjälpte och hjälper fortfarande otroligt mycket och fick fart på ärendet. Vi fick en advokat som verkligen har satt ner sin själ på detta och gjort allt han kunnat.
 
Eftersom min farmor bodde i Spanien var ju hennes testamente också på spanska och det språket förstår varken jag eller mamma men hon har högst antagligen någonting i Spanien också. Den advokaten vi har nu har ingen rätt att kolla upp det så den senaste tiden har jag fått fundera ordentligt på om jag vill sätta mycket pengar på en spansk advokat för att få reda på vad det finns i Spanien.
 
Det är det som har hållit på mer eller mindre under hösten. Jag har varit väldigt stressad över detta och haft svårt att ta ställning till någonting. Jag själv trodde det berodde på att jag var trött på musik men det behöver inte vara fallet. Ovanstående har snurrat runt i mitt huvud i baktankarna hela tiden. Jag har själv blivit rädd för mig själv när jag snäst mot någon i skolan. Det är ju inte sådan som jag är. Jag känner mig förstörd och konstig. Joel har också märkt det i vissa situationer. Från ingenstans blir jag arg på ingenting och börjar gråta och skrika. Mitt i allt är jag glad igen och har inga problem. Den senaste veckan har varit väldigt jobbig, på många plan. Jag har skrivit utkast på bloggen för att jag i slutändan inte tänkte att det är någon idé att publicera det. Jag har funderat i omgångar att bara sluta Lärkkulla och göra något annat istället. Redan det säger att allt inte är som det ska. Att någonting har hänt. Jag har själv skyllt på personkemier hit och dit och att jag tänker för mycket på förra året. Förstås gör jag ju det också.... Men ni kanske förstår pointen. Jag vet ju själv att man inte alltid kan komma överens med människor och det är bara att acceptera det och göra det bästa av situationen.
 
Jag är som jag redan skrivit så otroligt tacksam över detta jullov. Skulle det inte komma nu vet jag inte var jag skulle ha slutat. Nu kan jag sitta ner och fundera ordentligt och i alla fall för en stund lämna bort skolan och fokusera på en sak i taget.
 
Jag känner nu redan att det kommer nog bli den bästa julen någonsin. Jag är på Åland (där jag trivs så otroligt bra), jag kommer bort från den vanliga miljön och jag får umgås med världens härligaste människor och jag är så otroligt tacksam.
 
Nu fick ni en inblick på mitt liv. Det kanske inte är det smartaste att skriva ut detta för allmänheten, men just nu kändes det rätt. Detta är verkligen nästan så privat det kan bli och jag har inte berättat detta åt många personer, men tänkte att det kanske finns någon som skulle förstå mig.
 

JULFEST

Som jag har väntat på denna dagen. Igår nämnde jag att det är julfest säkert 10 gånger. JAG HAR SÅ VÄNTAT PÅ JULLOVET. Vet inte om det beror på att jag får umgås med Joel många dagar eller för att jag är smått trött och behöver jullov. Men det har ingen skillnad, NU FÅR JAG JULLOV, HALLELUJA
Dock har jag världens täpptaste bihåleinflammations-näsa och världens sämsta sångröst. Yolo.
 
KYSS OCH HEJ, JAG ÄR LYCKLIG!!!! Dessutom kommer jag få sova med duntäcke i Tenala innan jag åker till Åland, kunde jag ha det bättre??? Nä.
 

So much cozyness

Daniela anropar cyberspace från sitt nya rum. Enkel rum. Hade ju dubbelrum med Tika tidigare men fr.o.m. idag har vi varsitt enkelrum. Kände redan då jag kom in i rummet att det kändes bra. Det förra rummet kändes lite väl stort även om vi var två stycken, men den här storleken jag har nu är helt peeeeeeerfekt. Även om jag inte "packat upp" allt ännu. Mina bihålor har förresten vaknat till liv igen! I allra värsta fall kommer jag inom kort få bihåle-inflammation once again. Brukar ha det en gång om året och oftast i november-december. Arrrrgh. Vi/De har förresten sista skol-giget för i år, på lilla Evald's. Bestämde redan för någon vecka sedan att inte delta av diverse orsaker. Helt undermedvetet kanske jag räknade med att vara små-förkyld? Who knows. Så jag skall stanna hemma och sova så mycket jag bara kan innan de andra kommer tillbaka till internatet och väcker alla döda till liv med sina klara och starka stämmor...... Skämtosido.
 
 
Imorgon åker jag till grannstaden med språkstuderanden och bowlar och på kvällen skall vi kolla New years eve. Den och Love Actually har varit "The must" innan jullovet så snart har vi benat av båda två
 
 
Snaaaaaart är det juuuuuuuuuul. Så mysigt. Har förresten gått omkring som ett troll idag. Igår såg jag ut som en 60-talare och idag som ett skogstroll. Jag trivdes i båda och det kommer nog bli tråkigt att gå till det gamla vanliga platta håret.. So fluffy, I'm gonna die
 
 

Scratch me and free yourself

Igår var jag bitter på kvällen. Skrev ett inlägg som jag tydligen aldrig publicerade, men kollade sedan på love actually och allt blev bättre. Just nu sitter jag och knaprar på halstabletter iom. att min hals blivit onödigt sjuk mitt i allt. Eller det började igår. Nå, karma slår tillbaka. Har ungefär i en månads tid gått och skrytit över hur frisk jag fått vara, fullt medvetande om att jag nog kommer att få mig ännu för det. Bingo. Mitt gymkort går ut imorgon och jag hade sett fram emot de sista gymstunderna för detta år. Blah, in your face Daniela. Dock hade jag ju tur som sa att jag inte tänker uppträda imorgon på Evald's, så kan jag vila upp mig, tjohoo.
 
6 dagar kvaaaar!!!
 
 
Förresten. Någon som jag inte skrivit kanske tillräckligt är nog mer eller mindre min "nyfunna" soulmate Oda. Hon är en blandras mellan Norrman och Finlandssvensk, har lika dålig humor som mig och samma åsikter om det mesta. Häromdagen tyckte jag att det var dags för en selfie tillsammans. Det blev 4 bilder. Hon är nog en pangbrud och har både hjärna och hjärta på rätt plats. Jag har känt henne några månader nu och ibland bara klickar man med människor. Hon har lärt mig några norska ord och att de ord som vi finlandssvenskar tror att är norska bara är strunt. Tyckte du förtjänar lite text här! Oda, du är fin!♥
 
 
 

Oj.

Djiiiisus, where should I start?!
Jag trodde inte jag hade lämnat bloggen så borta som jag tydligen gjort. Sen den 7e har det ekat tomt och vad har jag gjort sedan dess? Jag har tränat, övat, tränat, övat och ätit lite mat emellan samt sovit, varit på tryckisafton, sett Hobbit 3 på bio, lussat i skolan varit på arbetsintervju, fått jobb, umgåtts hos bror med världens ljuvligaste brorsöner, varit på "tupare"(inflyttningsfest), shoppat i huvudstaden och lussat i huvudstaden. Punkt och piste. Där hade ni min vecka. Och nu är det ungefär en vecka tills jag åker till Åland, HOOOHOOO, går tiden fort eller går tiden fort?!?!
 
Idag var jag som sagt och shoppade i hesa en stund för mig själv. Ni vet när man blir glad för små saker?! T.ex. att ha 5€ rabatt i Body shop för att man samlar poäng under året som sedan omvandlas till pengar... Hade jag heeeeelt glömt bort. ELLER att Gina Tricot har världens bästa erbjudande på ylletröjor "köp 2 betala för 1". Hallelujah.
 
Inkommande vecka (ifall jag glömmer bloggen igen) :
Måndag: Musik-teori prov. Träna. Lämna in essä om mig själv till ett projekt i vår, jobbigt. Åka hem till Tenala ett snabbt varv.
Tisdag: Åka tillbaka till skolan. Fotografering till projektet i vår. Ännu jobbigare. Träna.
OnsdagGymkort tar slut, så träna som om det inte finns en morgondag, haha.... Ingen sånglektion. Öva till julfest/Stage Nigth. Evald's med skolan på kvällen...... Hmm about that. Möjligtvis åker till Tenala igen
Torsdag: Än så länge tomt i kalendern, lite Teori Stora 1an, öva julfest? Eller Stage night?
Fredag: JULFEST!!! Julgröt, julkyrka, julmat, jul i auditoriet och hem efter det. Sound's gooood, jullovet kommer mer än passligt detta år!
Lördag: Ännu oklart program
Söndag: Också oklart. Julmys med familjen kanske? Eller till Karis kyrka och lyssna på "so this is christmas"?
Update: Bror med sin familj kommer och fira lite jul hos oss!
Måndag: Åland♥♥♥
 
Så att dedäran... Mycket (jul)bollar i luften, haaahaaa. Ha det suveränt, jag sticker så småningom till gymmet!
 
 

Let it snow, let it snow, LET IT SNOW!!

Efter en sådär helt ok norriskeikka igår är jag himla trött idag. Det är inte fiffigt att umgås nyktert med ett tio-tal personer som aldrig i livet skulle ha fått nykter-stämpeln igår, haha, och ha tvättid följande morgon mellan 9-12.......... Snyggt Daniela. Bra erfarenhet, kanske du inte gör om det nästa gång.... Keikkan kändes inte som en keikka, högst antagligen för att jag haft så mycket att göra de senaste veckorna ELLER för att vi övat så himla mycket med måndagsbandet. Osäkert resultat. Idag skall jag vara ännu självständigare än igår och fira morfar som blir............ 81 maybe??
 
Vet ni vad som är det bästa idag?! DET SNÖAR♥♥♥ och jag får julfiilis, tjoho, perfekt! Idag sitter vi säkert och diskuterar när det senast snöat på morfars födelsedag..... Haha, han är nog goer han!!
 
Annat? jag slängde min vinterrock i maskin på ett tvättprogram som heter "handtvätt", eftersom rocken inte skulle i maskin egentligen...... Jag ser inte så farligt mycket skillnad på före och efter... :( har heller ingen aning om vad jag har gjort på höger ficka?! Har massa svarta "rispor" huller om buller... Livet är hårt!
winter wonderland❄️
Aaaaaaaand you can never guess varifrån bilden är......... Same old story, weheartit
 

4.12. Fyran, och varför

Hallåj vi börjar närma oss julen med stormsteg och tänkte idag skriva ett lite intressantare inlägg än normalt (haha, joke). Det är 4 December idag och jag tänkte att jaa, fyran är och har alltid varit min tur-nummer så varför inte skriva några bidragande faktorer till varför........
 
  • Jag är född den 4e. Februari.
  • Då jag började spela fotboll lite mera seriöst fick jag spelnummer 4. Efter det tog jag mer eller mindre paus, andra gången jag kom tillbaka fick jag nummer 44 då de hade gett bort min nummer 4, och efter det skulle laget skala ner på de höga siffrorna så jag fick nummer 24, you see?! Röda tråden?!
  • Jag fick mitt mopokort på fjärde försöket....... Haha, kanske skulle ha kunnat gå lite snabbare men men, fjärde gången gilt!
  • På grund av att jag är så fäst vid 4an så tycker jag överlag att alla ojämna siffror kan slänga sig i väggen. Det skall vara jämnt tal eller inget alls!
  • När jag köper lösgodis brukar jag oftast ta 4 stycken av alla sorter, helt omedvetet
  • Min telefon-nummer har nummer 4 som sista nummer (och andra, 040...)
  • Vår förra hund Molly som vi skaffade då jag gick på tvåan och som blev min soulmate var född 4.4.2004
  • Förra året bodde jag här på Lärkkulla i rum nummer 142, och det blev det bästa året i mitt liv
 
No more words needed?! It's a sign.....Jag har säkert ännu flera anledningar bara jag funderar vidare, men dessa var de jag kom på under 20min.
 
I'm a Nr. 4!
Four
weheartit.com

Glömde

Paaam paaam paaaaam:
Vattumän är ofta öppna för alla möjliga sorters läror, och även om de är övertygade om en sak kan de lätt ta till sig varför andra idéer kan vara minst lika bra. De har ofta koll på läget, och har en hel del humor som till en början döljer sig bakom en analytiskt yta. Inte särskilt känslomässiga direkt, men gärna både excentriska och otroligt roliga. De är också väldigt toleranta till världen, sällan fördomsfulla, och har ingenting emot att uppfattas som udda av andra – de har snarare stora problem med människor som försöker följa strömmen.
 

Tjoho, och så var Daniela än en gång lite klokare på sig själv.
 
Skulle verkligen skriva ett inlägg igår, det var bara jag som åkte i andra banor när jag skulle skriva något, sorryyy. Igår höll jag på med musik i olika former så gott som hela dagen och efter middagen var jag smått "fed up" på allt som hade med musik att göra. Jag är inte på rätt musik-kurva som jag borde, jag är lite för lågt ner för att hitta någon motivation. Något som däremot höjde min motivation en gnutta var en från personalen på evald's som sade att de gärna tar dit mig och Jenkki flera gånger, det kändes ju toppen!! Efter det var jag mentalt förberedd på vad som helst och trodde att jag skulle gå på en Shape-timme som visade sig då jag kom in i rummet vara utbytt till en cirkel-träning. Oh. My. God. Jag trodde jag skulle svimma halva sista varvet när som helst men näe, överlevde i alla fall och efteråt kändes det som om jag blivit under en ångvält, skönt med andra ord.
 
Idag är det däremot en bättre dag för min del! Har haft finska hela förmiddagen och tänker ta det lugnt resten av dagen eftersom jag inte har inplanerade lektioner. 
 
Ha det sköjj!
Förresten, mysfaktorn kan nog inte bli högre.... Köpte i helgen världens mysigaste tröja så jag tänker inte vara den som fryser denna vinter på Lärkkulla!
 
 

RSS 2.0