Maybe its right.

Tjohojj, hade körlektion idag morse kl. 9, övade till Stagenight med mindre energi i kroppen än vanligt, åt mat, hade gitarrlektion och sprang omkring i skolan, hah. Operan jag skall se på ikväll är Don Giovanni så jag skall allmänbilda mig själv så jag ändå lite hänger med ikväll. Dock har jag fått höra dåliga nyheter av några från klassen att det finns stor risk för att somna. Well, jag skall försöka mitt bästa. (Kollade på wikipedia, Don Giovanni är skriven av mozart, tyckte väl att jag hört namnet förut på klassiska musiken....)
 

Men hej, ha en trevlig helg så återkommer jag endera imorgon eller på söndag.

Tyckte bara att det passade bra med en somrig bild när man ser på snöyran utomhus......
 

Sorgligt.


So tell me what to do.

Idag har humöret varit mycket bättre! Har varit ute och promenixat med Tika på eftermiddagen, har jag sagt att hon är en ljuvlig människa?! En stor betydande del på mitt lärkkulla-år och jag tackar gudarna, haha! På fredag skall jag för första gången gå och se/lyssna på opera. Spännande och intressant. Jag vet inte ännu vad jag skall förvänta mig men det blir hoppeligen kul. Övernattar i Helsingfors på hotell och på lördag eftermiddag är jag antagligen tillbaka på lärkkulla. På söndag tar jag mor och styvfar under armen och går och kollar på evitskogsrevyn där några killar från klassen spelar i bandet, kul så!
hittade dessutom via en vän på facebook denhär linken, musik är bättre för hälsan än idrott....... Interesting.
 

När du försvann fick jag riva upp ifrån din mark.

Tisdag. Flummig jobbig tisdag. Har varit någon helt annanstans idag än var jag borde. Allt har bara känts konstigt, tydligen var det en sådan tisdag idag. Nu sitter jag i alla fall hemma i Tenala och söker upp fakta om en kompositör till morgondagens föredrag. 99% av all fakta jag hittar är på tyska så det är ju bra att jag knådar den knölen i skallen för att fräscha upp minnet, jag gick ju trots allt fyra kurser i gymnasiet, det syns ju nästan.
 
Skall plocka med alla kläder imorgon som jag möjligtvis kan ha på stagenight, hej beslutsångest, angenämt att träffas. Jag har en liten känsla av att allt jag skulle skriva efter detta skulle bli väldigt osammanhängande så det är bästa jag lägger punkt för ikväll.

that moment
Som pricken på i avslutar jag med en såndär passligt osammanhängande bild från weheartit för att göra er ännu mer confused.

Inte för att skryta...

... Men jag är nog äckligt stolt i alla fall. Uppkörning 6 februari!
 
 

SURPRISE.

Nu tänkte jag släppa ner en bomb till grunden. Vadå?! Är hon gravid?? Nä, inte sååååå farligt. Jag har gått i bilskola i ungefär 3 månader och idag skriver jag teoriprovet. Det är första gången jag skriver det på bloggen för att det har varit mer eller mindre hemligt tidigare. Dum som jag är skriver jag ju förstås hit det före jag ens fått provet godkänt, äh, lite mera press på att klara det, nema problema. Jag skrev i augusti (?) att jag inte skulle ta körkort nu. Well, det blev väl ändrade planer och hoppeligen får jag köra lagligt fr.o.m. den 6 Februari. Om jag klarar uppkörningen då lovar jag att jag kommer ha ordentligt med energi på scenen senare samma dag.
 

Det här önskar jag till födelsedagen.

I brist på annat tänkte jag hjälpa lite på traven de som känner för att ge någon present till mig då jag blir 18, 9 DAGAR KVAR!! 
Med hjälp av Googles bilder....

Pengar, behöver jag ens förklara?
 
Muminmuggar. Jag började samla på dem då jag blev konfirmerad och nu har jag kanske 6 stycken.
Presentkort eller någon produkt från The body shop-kokos kollektion. Mina klasskamrater på lärkkulla kan inte ha missat mitt mer eller mindre "beroende", haha! Jag har lip balm, body milk, body mist, body scrub och shower cream.....
 

Det här är de som är i min topp-tre just nu i alla fall. Självklart blir jag glad av andra presenter också men jag tänkte främst det här som något man kan kolla på om man absolut inte vet vad man skall ge. Presentkort till någon klädbutik skadar ju inte heller....

Hopplöst.

Idag har det varit besvärligt. Inte annars men har hela dagen gått omkring och funderat på vad jag skulle skriva här åt er. Ilandsproblem nummer 1690. Jag vet inte om jag skall skriva personligt eller så opersonligt som det bara går/ha några punkter med fakta om mig/något dylikt. Fy tusan vad jobbigt.
Något som rört sig i mitt huvud några dagar är hur konstiga vi människor är. Jag råkade se ett program på tv'n där de intervjuade både män och kvinnor med frågan "skulle du lämna din partner om hen gick upp 20kg?". 50% av männen skulle lämna och 56% av kvinnorna, whaaaaat?! Människor, hej hallå?! Om man älskar någon så är det väl inte för hur hen ser ut. Kanske till viss del men man kan ju ändå inte sluta älska någon för 20kg, det är ju bara hemskt. Det är vid dessa stunder som jag tappar hoppet för mänskligheten. All utseende-fixering som redan finns och sedan den där lilla extra inputen. Jag satt, och sitter fortfarande och försöker smälta det som skedde i rutan. Varför och hur tänker man på det sättet? Det gör mig upprörd, faktiskt. I ett annat program var det en kvinna som hade gått upp x-antal kilon och hennes man hade sagt rakt ut åt henne att han känner sig inte attraherad längre. Det är ju bara hemskt och sorgligt att det går så. Dessutom fattar jag inte hur han hade mage att säga så. Mår man bra efter att ha sagt så? Ärlighet varar längst, ja, men det finns ju nog faktiskt gränser och man behöver ju inte säga allt rakt ut hur man tycker och tänker.
 
Nåja, nu fick jag det sagt i alla fall. Jag skulle ännu ha en hel del att skriva om en massa andra ämnen men tror jag håller det inombords ett tag till. Men hej, ni skall ha det bra i alla fall och bry er om de personer ni har runt er. Hur tänker ni förresten om någon skulle fråga er om ni skulle lämna er partner om denne skulle gå upp 20kg? Och varför tänker ni så?
 
 

22:27

Hallå där! Idag har jag 
  • uppträtt på uk.
  • haft gitarrlektion.
  • sprungit 2,5km till tåget på 20 minuter, i jeans.
  • shoppat och blivit nöjd.
  • druckit god kakao.
  • Ätit nudlar med matgrädde, kyckling, en klick smör och ungefär 100 olika kryddor. Det mest skumma var att det smakade gott....
Nu sitter jag hos brorsan och andas ut och smälter dagen. Imorgon blir det lite lärkkulla-häng på förmiddagen och på eftermiddagen/kvällen/natten vankas det barnvaktning, wohoo! Skall snart sova för att hinna ikapp de sömntimmarna jag har missat under veckan. Det känns inte som fredag idag så min helg kommer säkert vara mer eller mindre upp och ner, take care.
 

start slow.

Musik från högtalare. Rummen töms. Möbler som flyttas och skåp som faller fast med ordentliga smällar, i misstag. Alla är plötsligt väldigt osociala, inåtvända och koncentrerade på att få rummen rediga tills imorgon. Fast vi varit med om det några gånger tidigare känns det varje gång som den första. Fy fasiken när vi skall härifrån på riktigt och inte komma tillbaka. För någon dag sedan funderade jag än en gång tillbaka till gymnasiet. Klarar jag verkligen av pressen där? Klarar jag av studentskrivningarna och att få ett någotlunda bra betyg som släpper mig vidare? Vidare vart? Vad vill jag? Vi vet inte vart vi ska, men vi ska dit. Det händer så mycket just nu och jag hinner inte riktigt leva i stunden, men det gör ingenting. Jag låter kanske negativ men sanningen är raka motsatsen. Jag är så otroligt glad och njuter av dagarna till fullo, för att sedan somna med ett leende på läpparna. Det känns som om allt bara fladdrar förbi, som i en dröm jag inte vill vakna upp från. Jag har gjort ganska spontana beslut på senaste tiden. Jag blir snart 18 (!!!!), jag har anmält mig till en simlärarkurs som kommer innehålla 3 helger i huvudstaden och ännu har jag inte riktigt kommit underfund med varför jag gjorde det, men hej, nema problema. Hoppeligen kommer jag ha någon nytta av det och det är alltid bra att ha en backup om jag inte får sommarjobb dit jag hittils sökt. Jag är glad och lycklig. Jag har inte varit hem på några veckor nu och det kommer antagligen gå några veckor innan jag klampar in igen. Jag börjar ta avstånd och provar mina egna gränser. Nämnvärt är att jag förra helgen satte på en tvättmaskin här på lärkkulla första gången, visserligen med Tovas hjälp men i alla fall. #stolttjej96, haha! 
 
Jag skulle kunna skriva hit ännu mera, men det kanske blir allt för mycket varierande ämnen i ett och samma inlägg och det skulle högst antagligen sluta med att jag filosoferar över om zebror är svartvita eller vitsvarta eller något i den stilen.
 

Precis som jag.

Produktiv dag. Jag har sjungit i mer eller mindre 5 timmar idag, wohooo, också testat på att prat-rapa. Nästan. Till nästa tisdag skall det vara bra. Nu har jag lite huvudvärk som högst antagligen skulle försvinna efter en promenad utomhus. Får se om jag tycker tillräckligt synd om mig själv för att sätta på tjocka kläder och reflexväst. Nåväl. Imorgon är det en hel del övning inför stagenight och det känns riktigt bra i kroppen inför det.
 

This is new to me.

Morsning korsning. Idag är det måndag och jag har inga lektioner så istället far jag på en liten roadtrip. Denhär veckan är väl överlag sådär passligt rörig. Vi är så gott som lediga på torsdag och fredag pga. Uk. Rummen skall vara städade och mer eller mindre tomma före klockan 9 på torsdag morgon. Mys. Sedan traskar jag till brorsan och sover hos dem till söndag. På söndag är det dessutom andra brorsans sons 3-års kalas, kulkul! 
 

Glädjeskutt och kullerbyttor.

Skolans internet fungerar tillfälligt!!! tänk vad man kan bli glad av små saker som förgyller vardagen....
Jag skall också flika in här att jag spelade fifa i torsdags. Det gick nästan bra. 
 
Vi drog ett gäng till Serendi igår kväll, efter det hämtade vi pizza, åt den på skolan och efter det var det nog huvudet på dynan. Många timmar har jag väl inte sovit inatt eftersom jag inte kan somna om efter klockan 8-9 om jag en gång har vaknat, men jag överlever.
 
Annars då? Idag ska jag åka tåg till Ekenäs, fara på kalas och futsalmatch, efter det åka tuff-tuff tillbaka som blir fjärde gången under denhär helgen. Nästa helg blir det två gånger, det är tydligen lite av en tågmånad nu i Januari, men äh, bara bra att sponsra vr lite ibland.
Hauhau. Nelli, killarna kallade dig ginger igår, jag lovar att jag försvarade dig.
 
 

Underbarn.

Jag drar inte på spontanshopping. Jag åker till Ekenäs, går via carl de mumma och köper god kaffe, går vidare till sjukhuset och är med mamma istället. Mitt samvete sa emot. Så kan det gå ibland.
 

up-down-up.

Mitt humör har igen åkat en tur i berg-och-dal banan. På morgonen var jag på bra humör, jag hade min första gitarrlektion och var jätteglad, fick mycket ut av det, i alla fall motivation. Efter det var det dags för studion. Vid mellanmålet fick jag meddelande av mamma att hon skulle få blindtarmen bortopererad. Skitkul. Även om mamma sa att jag inte behöver vara orolig så går jag nästan på nålar för det. Jag bryr mig ibland för mycket om människor som står mig nära och vill göra allt jag kan (och lite till) för att de ska må bra. Var i alla fall orolig i någon timme men har nu övertygat mig själv att allt kommer gå bra. Har kollat lite på gitarrläxan och borde snart gå till butiken. Blir på Lärkkulla över helgen, drar kanske sådär halvspontant till Hesa imorgon på egen hand om jag inte får något bättre för mig och på söndag ser det ut som lite extra klirr i kassan och kalas.
 

Instagrams fyra huvudgrupper.

Joel berättade för någon dag sedan de fyra huvudgrupperna bilderna på instagram kan delas in i (som han hört av en av sina kompisar. )
 
1. Mat.
2. Träning. 
3. Egobilder/bilder på sig själv.
4. Random saker.
 
Efter att ha bläddrat igenom min egen instagram märkte jag hur sant det var.....
ddaannii96

Läsa.

Det dök plötsligt upp en tanke i mitt huvud - varför läser man bloggar? Jag räknade ett varv hur många bloggar jag följer mer eller mindre aktivt via bloglovin; 65 stycken + några som jag bara nu och då klickar in på. Varför är jag intresserad av dessa personers liv? Vissa läser jag för att de är träningsrelaterade, andra för att de skriver på ett flummigt sätt och de tredje för att jag känner personerna mer eller mindre. Vissa märker jag att jag kan bli riktigt frustrerad på, något som de skriver som får mig känna ilska inombords. Eller så är det någon som jag fått höra att har pratat om mig som jag bara mååååste följa, för skojs skull eller för att kunna snappa upp någon liten detalj i texten. 
Något som jag i alla fall har konstaterat är att jag tycker om att läsa bloggar. Böcker läste jag mycket då jag var yngre, men nu är det inte på samma sätt. Någon gång kan jag gå till biblioteket och låna någon bok, men det har nog blivit löjligt lite av den sysselsättningen det senaste året, vare sig jag har velat det eller ej. Skolböcker är bara jobbiga. Särskilt historia. En bok med maaaassssaaa text som man (jag) känner att man (jag) inte behöver till något. Bra tänkt. Jag skaa försöka skärpa mig till gymnasiet nästa år och briljera. Men detdär med att prioritera är också jobbigt. Man borde tänka att man lägger mest tid till det man inte kan, och lär sig det istället för att välja något man redan kan -och jobba ännu mera på det så man säkert får höga poäng. Istället borde man hitta dendär balansen och det är just den jag ska försöka hitta i höst. Läsa mycket historia och på samma gång hålla koll på alla 5-6 andra ämnen som tynger för 6 veckor. Inte bry mig lika mycket om matematiken just då eftersom jag kan få privat undervisning......... Vi får väl se hur det går. Försöka kan man ju i alla fall.
 

random.

Jag satt igår i samlingsrummet när jag plötsligt får ett textmeddelande där det står "DU HAR INT SKRIVIT NÅN BLOGG PÅ TVÅ DAGAR :(((((("................ Senast igår funderade jag varför jag egentligen bloggar. Jag frågade om det fanns önskemål, som svar fick jag "Jag måst ju ha någge å läsa om nu när man skiter". Mhm, okej, jo visst, LoL, hur reagerar man på ett sånt meddelande? Jag skrattade..... Så ni får väl tacka honom att det kom ett inlägg (;
 
Varför har jag inte bloggat då ? Hyvä kysymys, har väl inte haft något intressant att berätta :))))) Under natten till måndag åkte jag med Tika och Joel till shell, fick en grandi päron trip, åkte hem och somnade i någå tillfälle. Har varit vaken länge under kvällarna nu och det borde ändras på, men vem orkar göra det ? :D
 
21 dagar kvar.
 
Imorgon är det exakt ett år sen jag satte min fot på active. Nu har jag inte varit där på över ett halvt år, sånt händer.
April 2013
December 2013
Mars 2013
Januari 2014
 
 
 
 

Why I love my school.

Mitt humör sköt i höjden igår på eftermiddagen. Kalla det humörsvängningar, hah. Jag sov några timmar och umgicks med Jessi, kan man hålla sig deppig då? Naaeh, inte så som vi höll på igår och var pinsamma mest hela tiden. Sedan var jag social med lärkkulla gänget och märkte att de piggar ju (surprise!!) också upp mig även om det var jobbigt igår. Skulle man kunna vara på lärkkulla omringad med samma människor år ut och år in skulle nog inget kunna dra ner mig. Never. Jag menar, hur kan man inte älska dessa personer? Den så ofta dåliga humorn blandat med mogenhet har jag aldrig sett förut, det imponerar på mig. Att skämta om mer eller mindre allt och sedan koncentrationen på 150% när vi spelar något eller har en viktig diskussion. Kan. Inte. Beskrivas.
 

Förstörd.

Jag borde inte blogga just nu. Jag borde sova. Begravningen var tyngre än jag trodde den skulle vara. Jag räknade med att vara och banda in med de andra idag men hamnade nog vara mesig och skippa det. Jag känner mig förstörd, ser hemsk ut och jag har svårt att se positivt idag. Jag hoppas att det är över så fort som möjligt, helst redan ikväll. Jessi kommer efter mig kring 5-6 tiden så åker vi till kw och äter så jag hoppas verkligen att jag inte är lika deppig då. Vila Daniela, vila, och tänk inte så mycket.
 

Om.

Här har varit tyst nu i två dagar. Har inte haft något intressant att skriva om och har inte ännu heller. Imorgon skall jag på begravning och jag ser inte alls fram emot det. Gud, om du finns, varför skall du alltid ta de mest oskyldiga människor som vill alla andra människor väl?! Det finns ingen logik någonstans. 
 

Den mest efterblivna.

Hoppsan, jag såg inte på ishockey som tydligen kom igår.... Finland mot Sverige. Ändå överlevde jag riiiiktigt bra! Dock kan man ju inte undvika facebook flödet som är fullspäckat med "bra Finland", "Ni tog det Finland", "Svenskarna gråter" och dylikt.... Som med många andra sporter anser jag att det inte finns många värre saker än att sitta framför en TV och se på sport. Jag sitter gärna på läktaren, men inte hemma i min soffa. Nu vet ni. Och jag skäms inte. 
 
Om 20 minuter tar jag mamma under armen och går på en lång länk innan vi slänger in alla mina ägodelar igen och åker till lärkkulla. Ha de gött!
 

I can't handle it.

Min dag har varit riktigt bra. Jag har lagat mat och efterrätt som uppskattades och jag har fått en ny säng. Den är 30cm bredare än min förra, några cm högre och sååååååå mjuk!!! Iom. att den är större så skämtade jag med mamma att hon måste för guds skull komma och söka mig imorgon ifall jag har tappat bort mig i min säng.... Ironiskt nog hinner jag ju bara sova i den en natt men i allafall.... Rena lakan, ny säng, bra natt, haha!
Aaanyway, det var väldigt kul att träffa brorsan och hans familj, hans söner är ju bara för charmiga!!
 
Skall antagligen börja packa väskan (/väskorna) redan ikväll för mami kör mig till lärkkulla redan på förmiddagen, annars skulle jag få gå till lärkkulla med 10000 väskor, så om ni råkar se någon som kämpar på stora vägen imorgon är det bara jag, inget att oroa sig för.
 

1 månad kvar.

Snart 18, håhhåjaja.
 
Ingen annan i mitt hus har vaknat ännu, trååååkigt. Idag får det bli en spontan lördag eftersom jag är utan planer. Imorgon är det däremot andra muffinsar (inside.........) för då kommer bror med familj hit, jeejee! 
 
Pinsamt kort inlägg dethär blev.... Fick beslutsångest för om jag skall flumma hit en massa random saker eller bara lägga punkt och någon kul bild.... Visar för en gångs skull lite medlidande med er efter alla mina fluminlägg så ni får en bild istället.
 
Senaste egobilden.
 

MAYBE IM CRAZY

PÅ MÅNDAG TILLBAKA TILL SKOLAN, INTERNATET, WHATEVER!!!!!!! Önskar jag är lika ivrig när jag är tillbaka i gymnasiet..
 

Ja, en till dag har gått. En fredag. Igen. Känns ju som om jag bara har påpekat fredagar här i denhär bloggen, haha. Dagen spenderades 2h i frissastolen, vardagslyx. Jag kom förbaskat nöjd därifrån och traskade till Jessi. Efter någon timme gick vi ut på en dryg 6km promenix. Sen det att jag kom hem har jag ätit nästan en hel grillad kyckling, majs, ris, bondkakor och liiiite choklad. Och en fjärdedels Ananas, som Jessi gav till mig, haha!! Sedan såg jag på The Voice of Finland och agerade domare för mig själv...... Nu är klockan lite väl mycket och små flickor borde vara och sova denhär tiden på dygnet så jag skall nog gå och lägga mig.... Gute Nacht!
 

Ovanligt.

Antagligen första gången under jullovet som jag inte har öppnat datorn på hela dagen förrän nu ganska sent på kvällen. Drog in till stan med buss 10 idag morse, tog en kopp kaffe med Mando och pratade fast oss på ungefär 1år?! Efter det for jag till simhallsgymmet med Jessi. Har inte varit på ett gym sen innan sommarlovet, så lite borttappad kände jag mig...... Fast benen blev nog lite mosade. Efter det blev jag hämtad och vi åkte till systers faddrar, alltid lika kul att träffa dem!!
Så, någotlunda produktiv dag. Imorgon är det dags för frissa-besök och på eftermiddagen/kvällssidan blir det att promenera min och jessis gamla länk, 12½km, på Jessis begäran. Om jag slipper upp från sängen, vill säga. Haha, ha det gött!
Hundtryne.
 

Nostalgi, åldersnoja och fyrverkerier.

Jag blev inte ensam hemma igår. Först låg jag i soffan och bölade till "vinterns första snö" och sedan skärpte jag mig och traskade till våra bekanta där resten av familjen befann sig. Åt maaassor, for ut och fotade lite raketer, kom in och lagade kladdkaka och for ut igen. Fick både bra och dåliga bilder, precis som det ska vara.
 
Idag vaknade jag kring 9, har varit mer eller mindre trött och bitter sen dess tills jag och min syster började bygga indianplattor (hama-pärlor), NOSTALGI x3000 och jag kände mig ung igen. Det är nu 34 dagar tills jag enligt många papper är vuxen. Jag, vuxen? Hah, bra skämt! 
 

RSS 2.0